Sunday, July 24, 2011

MEMANCING DAUN BARU DI KELONG POZI

Ada pemancing yang gemar memancing daun baru di kelong pozi. Saya jarang mengejar sepisis ini kerana saya sendiri jarang membawa umpan untuk memancing sepisis ini. Kalau kita menggunakan umpan pumpun, terdapat banyak nak ikan suka mengutis umpan sehingga habis sehingga membuatkan kita naik berang. anak2 ikan yang suka mengutis umpan seperti belacak karang, gerut2, bebolos, ceconteng dan ketang . Apabila umpan asyik di kutis, peluang kita hendak menaikan daun baru agak terhad.
Walaubagaimanapun, semasa air laut berarus sejuk, anak2 ikan pengutis ini tidak mengganggu umpan. mungkin ikan2 ini lari ke tempat lain atau bersembunyi bawah batu , wallahualam.... Selain itu, daun baru memang aktif semasa arus sejuk. Jika air berarus sejuk, seeloknya kita menggunakan mata apolo saiz 8 dan menggunakan umpan pumpun atau isi udang. jangan risau, umpan anda tidak akan diganggu ikan pengutis. peluang anda untuk menaikan daun baru amat cerah terutama semasa air mula pasang sehingga ke pasang setengah. selain daun baru, ikan yang suka makan semasa berarus sejuk ialah ikan kapas. jika anda bernasib baik, bukan seekor atau dua ekor daun baru yang dapat di naikan, tetapi berbelas ekor, malah pernah dinaikan berpuluh ekor. saiz daun baru di kelong pozi agak boleh dibanggakan.

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih