Monday, June 3, 2013

TIANG 53 JAMBATAN PULAU PINANG

saiz jenahak tiang 53
Sempena cuti pertengah tahun aku ambil kesempatan pulang ke kampung menziarahi mak dan adik beradik aku yang lain. Orang yang paling sibuk suruh aku pulang ialah salah seorang adik aku iaitu Alang. Aku memang dah tahu hajat dia memang ank aku pergi memancing bawah jambatan Pulau Pinang. Aku bawa pulang sekali 4 batang joran aksi sederhana dan ringan sahaja. 
Aku dan adikku naik jambatan waktu pagi di mana arus masih bergerak surut. Alang memilih tiang 53 kerana ada ikan2 besar ditiang tersebut katanya. Aku terus apolo umpan iaitu ikan bilis. Tak di sangka, ada ikan tamban pula yang melekat pada mata apolo aku. Ini sudah bagus, aku pun terus apolo sebanyak mungkin ikan tamban yang aku isi dalam 2 kolam. Manakala Alang pula terus mengcangkuk umpan lalu lontar ke arah port2 pilihannya. Oleh kerana dia yang lebih arif tentang lubuk tiang 53.
Sedang arus bergerak perlahan, salah satu joran yang berumpan gantung bawah tapak dihenjut kasar tapi sayang kerana perambut putus digasak tiang. Tentu angkara kerapu yang menarik perambut ke bawah tapak. Tak lama kemudian, salah satu joran yang dilontar bawah jambatan terjatuh dan aku sempat sambar. Aku layan juga la, seekor jenahak skala 2 KG lebih menyerah diri. Baru sahaja jenahak dinaikan, tetiba salah satu joran lagi disambar kasar. Puas juga aku menahan asakan walaupun tali utama laju keluar. Alang minta nak layan dan aku bagi pada dia. Memang asakan tu asakan GT yang bersaiz 3 KG ke atas berdasarkan gaya tarikannya. Tapi sayang, GT berjaya menarik melepasi tiang sebelah lalu membuat satu pusingan u turn terakhir. Nak buat macam mana, terima nasib saja la. 
Semasa arus laut bergerak laju, kebiasaannya tiada sentapan. Tetapi pada hari tu salah satu joran mendapat sentapan kasar dari luar area jambatan. Alang yang melayan joran tu. Pada kiraan aku, seekor jenahak bersaiz kasr yang menggasak tetapi sayang sekali lagi kerana perambut putus mungkin bergesel dengan karang. Selepas tu tiada rentapan kasar kecuali aku menarik naik sekor tetanda dan seekor kakap merah junior sahaja. Pada malam tu tiada sentapan langsung, aku yang keletihan hanya banyak membaringkan diri diatas konkrit yang keras.
Pada keesokan pagi, tiada sentapan segalak semalam melainkan Alang menaikan seekor kerapu. Tetiba sekali lagi joran yang digantung di bawah tapak mendapat sentapan yang kasar. Ikan tersebut menarik keluar tali utama melawan arus. Alang yang ada berhampiran melayan joran tersebut tetapi sayang lagi kerana ikan tersebut kerana rabut dimata kail. Aku sendiri tak dapat mengagak ikan apa yang meragut umpan tersebut. Selepas itu, tetiba loceng koyan aku berdering 2 kali. Tak sempat aku nak tarik koyan aku bertali 300 lb telah putus dimakan teritip.
Hari dah petang, aku terus mengemas barang2 kerana hendak pulang.  Walaupu begitu, masih ada joran yang yang merendam umpan dalam laut. Sambil duk mengemas tu, salah satu joran aku mengena lagi. Seekor talang bulat skala 2 KG berjaya dinaikan. Walaupun hasil agak memuaskan tetapi aku agak kecewa kerana beberapa sentapan kasar banyak yang rabut.

talang bulat jambatan


tak dapat nafi memang terdapat ikan gred A di jambatan penang

hanya anak sahaja dan yang bapak semua rabut

9 comments:

  1. Ikan 2 semua dpt kt tepi tiang or arah depan bro

    ReplyDelete
  2. 5 kali strike bawah jambatan dan 5 kali strike kat depan dan luar

    ReplyDelete
  3. a'kum... dok tiang belah penang ka prai? ayaq brp hb kalendar islam? tq

    ReplyDelete
  4. bro, perambut panjang berapa.matakail saiz apa.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum....tmpang tnya...ad x contact number pakcik bot klu nk g bwah jambatan tu....tambang brapa ye?

    ReplyDelete
  6. Tiang berape siakap merah n jenahak banyak?? Tolong bg tip n tekong mane standby 24 jam??

    ReplyDelete
  7. 53 ni belah pulau or prai? 10hb 5 Turun sane..

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih