Tuesday, January 31, 2012

REKOD 4 HARI 3 MALAM ATAS KELONG

ikan yang aku pancing jadi lauk  di atas kelong
Sempena cuti Tahun Baru Cina 2012, aku memang tak ada pakej bawa pemancing di kelong. Oleh kerana cuti aku panjang, terasa sanghat boring lalu ajak bini aku turun kelong. Lagi pun aku ada dengar kawan dari KL turun memancing iaitu Man Mamak. hati pun teringin berjumpa dengan dia kerana dah lama tak jumpa. Sesampai di Kelong Pozi, dah agak ramai pemancing. Aku tengok Si Man pon ada bersama anak dan 2 orang adiknya. Kata Si Man bahawa dia dah rabut 3 kali dikerjakan ikan alu2.
Pada hari tu, umpan susah sangat nak dapat kat kelong kerana laut bergelora di pukul angin barat dan di tambah lagi dengan arus yang sangat perlahan sedangkan kalau mengikut jadual air pasang surut, air agak tinggi dan besar.
Malam pertama tu, aku dan pemancing lain jadi bangau sajalah. Kerja aku hanya cari umpan yang tak dapat2. Esoknya Si Man ajak aku stay satu malam lagi kerana dia cuti panjang dan boring katanya duk kat rumah. Aku setuju saja, bagai mengantuk disorongkan bantal. Malam kedua juga begitu walaupun aku dapat juga guna umpan tamban hidup.Aku hanya dapat menaikan seekor tetanda dan juga seekor ebek dalam 700 gram. Petang tu, aku pun kemas baranglah kerana umpan susah dapat dan juga ikan tak masuk atau ikan balik kampung sambut tahun baru cina.
Sedang aku mengemas barang, pembantu toke kelong menyampaikan khabar, bahawa Pozi suruh aku stay satu malam lagi kerana ada pemancing vvip nak masuk kelong. Dia minta aku tolong layan pelanggannya memancing. nak buat macammana, nak tolak benda pulak yang aku suka. Aku stay satu malam lagi lah atas kelong walaupun isteri aku dah merungut kerana kulitnya dah terbakar dan kemerahan. 4 hari 3 malam merupakan rekod aku yang paling lama duduk atas kelong. Aku tak terasa bosan kerana memancing ni memang aku minat dan ada pulak kekawan yang boleh berborak. Memang syok tetapi kulit aku dah jadi macam macha.. kata isteriku. macha pun macha la.. janji hensem. hahahahahaha..... hensem macam kunta kinte.

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih