Thursday, May 16, 2013

NAK MANCING IKAN DAUN BARU BESAR DI KELONG POZI?

penggunaan 2 mata kail lebih efektif dgn umpan ydang hidup
Ada sesetengah pemancing memang suka memancing ikan daun baru. Memang agak mudah kalau berminat hendak memancing ikan daun baru berbanding hendak memburu spisis lain yang agak cerewet seperti jenahak, bandang, kerapu dan ebek. Kawasan perairan lukut memang terkenal dengan spisis daun baru yang bersaiz besar dan kebiasaannya senang kalau nak dapatkan ikan daun baru bersaiz 1 kg.
Kebiasaannya pemancing menggunakan umpan udang kopek atau pumpun sarang sahaja jika hendak memburu spisis daun baru. Umpan ini memang berkesan dan ramai pemancing berjaya menaikan ikan daun baru. Tapi, penggunaan umpan udang kopek dan pumpun selalunya kita akan mendapat ikan daun baru yang kurang dari sekilo. 
Jika mahu memburu ikan daun baru yang besar di kelong Pozi, penggunaan umpan udang hidup seekor lebih praktikal berbanding udang kopek. Tetapi kita perlu tahu masa yang sesuai sahaja. Kebiasaannya ikan daun baru aktif semasa air bergerak pasang. Lagi besar pasang lagi besar ikan daun baru. 
Kita perlu tahu cara penggunaan umpan udang hidup di kelong Pozi untuk mengelakan pembaziran. Aku hanya akan menggunakan umpan udang hidup semasa air sudah hampir pasang penuh kerana pada waktu ini, ikan daun baru yang bersaiz besar aktif memakan umpan. Pada waktu malam pula, penggunaan umpan udang hidup kurang efektif, jadi anda perlu kopek kulit kepala umpan udang hidup untuk menarik ikan dengan bau pula. cara bigini juga berkesan untuk memikat ikan daun baru yang bersaiz besar. Ada pemancing yang berjaya menaikan ikan daun baru hampir 2 KG di kelong Pozi.

selain daun baru, ebek juga suka umpan udang hidup

saiz daun baru menggunakan umpan udang kopek

menggunakan umpan udang hidup

umpan udang hidup

umpan udang hidup

umpan udang hidup

umpan udang hidup

umpan udang hidup

umpan udang hidup

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih