Wednesday, September 21, 2011

PASANG DAN SURUT BERUBAH

sejak awal tahun 2011, satu fenomena air laut pasang dan surut yang pelik bagiku telah terlihat didepan mataku atau pun aku yang kurang peka dengan kejadian laut. Telah bertahun aku melibatkan diri dengan laut dan tak pernah terlintas dalam kepala otakku bahawa pasang surut laut boleh berubah mengikut tahun-tahun tertentu.
Mungkin ada sahabat-sahabat yang telah tahu bahawa air pasang besar kebiasaanya pada waktu pagi. Tetapi kejadian yang aku lihat adalah sebaliknya kerana air pasang besar berlaku pada waktu petang atau awal malam dan pasang kecil pada waktu pagi. Keadaan ini berlarutan hingga 4 bulan dan selepas itu air pasang dan surut kembali kepada keadaan asal. perubahan pasang dan surut ini telah mempengaruhi pemancing terutama pemancing di tepi pantai atau kawasan laut cetek.

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih