Tuesday, October 29, 2013

PESTA PARANG DAN TALANG 2 DI KELONG MAMUD KUALA LUKUT

kelong tengah ma mod
2 minggu sebelum tu, aku dan Rizal telah mendapat rentak bagaimana nak layan ikan parang dan talang di Kelong Mamud tengah. Jadi pada minggu ni, aku cuba dengan persembahan yang lebih menarik memandangkan dah ada sedikit pembayang2 bagaimana nak layan ikan parang dan talang di kelong Mamud.
Selain target ikan parang dan talang, aku juga target senangin gubal yang turut masuk bersama parang dan talang. Jadi aku sediakan juga 4 batang joran 17 kaki. 
Macam biasa, semasa air mula bergerak pasang perlahan, dengan berumpankan anak tamban comel yang kecil aku cuba memikat parang dan talang. Namun awal petang tu ikan tak galak menyambar umpan aku pulak tetapi galak menyambar umpan jiran aku yang berada di sebelah hujung kelong. Bergasak juga aku tengok dia orang menggasak talang. 
baracuda koyan berumpankan tamban
Dalam duk bergasak talang tu, tetiba salah satu joran dia orang dah dapat ikan talang tetapi depan mata aku talang tu dek kena cukai dengan baracuda. Dengan selamba saja talang tu dah tinggal sekerat. Aku pun apa lagi, cari senjata maut aku untuk baracuda iaitu koyan. Aku pasang satu koyan saja di mana baracuda tu potong talang di tepi tiang. Malam tu, baracuda malang tu menjadi milik aku dengan hanya berumpankan tamban saja.
Berbalik kepada cerita aku memburu gubal pula, malam tu salah satu joran aku memang kena hentak dengan sekor gubal dalam anggaran saiz 2 kg lebih sikit kot tetapi kecuaian aku yang tak pandai melayan menyebabkan gubal tu berjaya memuttuskan perambut 60 lb aku. Berputih mata saja lah. Selain kejar gubal tu, aku juga cuba intai2 lubang jenahak di kelong Mamud dan nasib aku agak baik kerana 2 ekor jenahak junior menjadi habuan aku. Malam tu Rizal naik kelong dan macam biasa aktiviti malam hanya banyak tidur sajalah.
hasi; parang aku sorang
Pagi esoknya, pesta parang pun bermula dari awal pagi hingga petang, tetapi sayang sekali banyak yang rabut mungkin ikan parang pun dah belajar teknik nak melepaskan diri. Hampir separuh strike gagal kerana ikan pandai memuntahkan balik umpan yang di telan jika lambat sentak. Walaubagaimanapun, hampir petang tong putih aku dah hampir penuh dengan ikan parang, talang, jenahak dan baracuda. 3/4 baracuda tu aku potong bagi pada kawan2 atas kelong manakala ikan2 yang lain tu aku hadiahkan pada kawan2 dan selebihnya untuk 2 mertua aku di  Kg Salak Tinggi dan Banting. Aku tak ambil sekor pun kerana 2 hari lagi Raya Korban dan makan daging saja lah.


memang lumayan 


kalaulah selalu begini kan best

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih