Friday, December 21, 2012

KUYUP LINCUN DI HUJUNG PANTAI AIR PAPAN MERSING

Aku bermalam kat sini la
Semasa cuti akhir tahun sekolah 2012, aku dan keluarga buat satu trip jelajah Malaya siri ke 2. Dalam trip ni aku masukan juga trip memancing. Aku bercadang nak cuba try test pantai2 area Mersing. Aku pilih Air Papan kerana lokasinya agak tersorok dari arus kemajuan di samping keluarga aku boleh mandi manda.
Selepas check in resort aku pun merayau2 mencari port dalam kegelapan malam. Nak jadi cerita, aku bertemu 2 orang dari mana entah juga sedang mencari port memancing. Duk bual2 tu kami dapat la sikit tip dari orang tempatan bahawa di hujung pantai air papan terdapat port yang best dan banyak kali juga pemancing yang kecundang dikerjakan ikan. Cerita camni yang buat aku geram. 
Cuaca pada malam tu kelihatan elok saja. Kami bertiga pun memunggah segala alatan perburuan yang bermacam2 meniti atas batu yang berbongkah2. Kami memancing hanya berumpan udang pasar dan sedikit sotong pasar. Baru saja melabuhkan umpan seekor anak kerapu sebesar tapak tangan dan seekor yu bodo dah menyambar umpan. Memang best tempat ni. 
kiri dan kanan hujung pantai air papan ada kawasan berbatu
Tetiba saja langit yang cerah terbentang depan kami bertukar menjadi gelap dengan tiupan angin sejuk membuatkan aku mengerah 2 rakan yang baru aku kenali mengemaskan barang dan alatan. Sedang meniti bongkah batu bergerak ke kereta hujan terus mencurah2 membuatkan kami basah kuyup. 
Aku yang basah tanpa berfikir panjang ambil keputusan balik ke resort manakala 2 rakan baru aku tu pula nak cari port lain yang ada tempat berteduh. Kalau ada sesapa yang nak test kat situ memang boleh la .. tetapi awas  bongkah batu memang berbahaya. Tertanya juga kenapa penduduk tempatan tak bina jeti melalui atas bongkah batu dan kutip la sedikit bayaran. Tentu ramai pemancing yang mahu pergi ke sana terutama keluarga. Bukan itu sahaja, resort2 juga boleh mendapat banyak tempahan.

No comments:

Post a Comment

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih