Monday, December 9, 2013

KAYAK FISHING DI KELONG POZI MEMANG BEST

terdapat beting dan karang di belakang kelong Pozi
Sebenarnya, selama aku menyepi menulis ni aku masih aktif memancing. Oleh kerana aku dah ada kayak, aku layan kayak fishing saja la. Ada la 7 ke 8 kali aku layan kayak fishing di Kelong Pozi sekitar belakang karang di kelong. Ada kala aku kayuh pagi atau tengahari dan pulang lewat petang.  Ada kalanya aku kayuh hari ini dan pulang esok di mana malam tu aku bermalam di kelong saja.
Pada pendapat peribadi aku, kayak fishing di sekitar kelong Pozi memang best kerana memang terdapat banyak ikan seperti tetanda, kerapu, jenahak, gerut2 dan pelbagai spisis ikan karang. Selama duk mancing atas kayak di kelong ni, aku dah naikan 3 jenis kerapu iaitu kerapu biasa, kerapu keling dan kerapu karang. Setiap kali aku turun, setakat 3 kilo ikan campur2 senang saja dapat. Ada kalanya tak menang tangan aku layan 2 joran. Umpan plak jangan risau, bawa apolo saja kertana memang banyak anak tamban di belakang beting dan atas karang. Tak perlu lontar joran, hanya celup saja mata apolo dah boleh dapat umpan. Tapi awas, sekali sekala pasti ada henjutan yang kasar tetapi semuanya masuk karang.
first kayak fishing di Kelong Pozi
Selain ada pelbagai spisis ikan di karang Kelong Pozi, arus di kawasan ini juga memang cun. Terletak di kawasan teluk membuatkan arus di sini agak perlahan malah aku menggunakan batu ladung yang paling kecil saiz 1 atau 2 sahaja. Selain itu, penggunaan batu ladung kecil juga untuk jimat kos kerana mudah tersangkut pada karang terutama jika dapat tarikan ikan kerapu. Arus yang perlahan juga membolehkan aku menggunakan sauh yang kecil sahaja.
Sebab ketiga aku kata best kayak fishing di sini ialah kerana ada kelong Pozi tu sendiri. Bayangkan ketika tengah syok kayak fishing datang angin ngan ribut sekali. Mana nak lari kalau kayak fishing di laut terbuka. Jadi kalau  kayak fishing di sini boleh la aku lari naik kelong kejap menanti laut reda semula. Selain itu, jika  nak kayak fishing 2 hari pun boleh. Siang aku kayak fishing, malam aku tidur atas kelong la. Kayak juga aku tarik naik atas kelong. Alatan serta pakaian boleh minta boatman kelong yang hantar. Aku bawa alatan memancing dan kminuman atau sedikit bekalan makanan.
Memang syok layan kayak fishing tetapi aku tetap tidak mengabaikan keselamatan diri. Aku tetap pelajari selok belok arus dan juga pasal gumpalan awan dan arah amgin. Yang penting memakai jaket keselamatan. Dalam syok memancing tu ada satu yang kurang bagus kalau layan kayak fishing ni. Kalau takut kulit menjadi gelap segelapnya jangan la layan kayak fishing. 

dalam kes kecemasan.. lari naik kelong la

spisis biasa di karang belakang beting di kelong pozi

kerapu apa tah... 

jenahak belakang beting Pozi

ikan karang semuanya

3 comments:

  1. salam tuan, berape ringgit tuan beli kayak ni? sy berminat jugak nk main cara camni..hehe

    ReplyDelete
  2. Salam Bro, selalu gi kayak ngan sapa..sorang ker reramai

    ReplyDelete
  3. salam bosss,,,brpa rm dan kat mne ada jual kayak ni ye

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih