Wednesday, July 26, 2017

APA BEZA KHATIB DAN PEPAHAT?

khatib atau pepahat ni?
Bagi mereka yang tinggal di Kuala Langat sudah biasa mendengar perkataan khatib atau pepahat. Kalau sekali dengar mungkin orang menyangka khatib tu imam yang duk baca khutbah jumaat atas mimbar masjid. Kalau dengar pepahat mungkin ramai yang menyangka pepahat tu alat pertukanagan tangan nak buat lubang pada kayu. Tak salah pun sebab sememangnya perkataan khatib dan pepahat merujuk pada perkataan banyak makna.
Sebenarnya khatib dan pepahat yang aku maksudkan ialah siput buluh atau 'razor clam'. Sejenis siput yang berbentuk selinder tinggal dalam pasir. Kebiasaan umum ramai orang menyebut pepahat atau siput buluh sahaja. Bagi yang tinggal tepi pantai Morib atau Klanang amat mengetahui terdapat perbezaan yang ketara antara khatib dan pepahat. 
ini khatib
Kebanyakan siput buluh yaang terdapat dipasaran sebenarnya khatib bukan pepahat. Khatib yang seakan pepahat tinggal setempat dengan pepahat. Khatib sebenarnya lebih pendek berbanding pepahat. Isi khatib lebih sedap dan lembut berbanding pepahat. Begitu juga harga khatib juga lebih tinggi berbanding harga pepahat. Cara nak ambil khatib juga lebih mudah berbanding pepahat. Kebanyakan siput buluh yang ada dalam pasaran ialah khatib dan bukan pepahat walaupun umum menyebut pepahat.
Manakala pepahat pula memang seakan khatib lebih panjang dan besar berbanding khatib. Isi pepahat lebih liat berbanding khatib. Kalau nak ambil pepahat lebih sukar di mana kita perlu menggunakan cerucuk besi untuk menarik pepahat keluar dari dalam pasir. Manakala kita hanya menggunakan kapur sahaja kalau nak ambil khatib.
Di bawah ini aku letakan gambar untuk membezakan antara khatib dan pepahat. Maklumat aku ni berdasarkan pengalaman aku sendiri mencari siput buluh serta maklumat nelayan tempatan. Kalau ada salah silap bagi maklumat ini boleh komen dalam ruang ulsasan.
ini pepahat
agaknya ini khatib atau pepahat?

Kalau sudah pasti ini apa pula?

1 comment:

  1. Bosan tidak tahu mau mengerjakan apa pada saat santai, ayo segera uji keberuntungan kalian
    hanya di D*EW*A*P*K / pin bb D87604A1
    dengan hanya minimal deposit 10.000 kalian bisa memenangkan uang jutaan rupiah
    dapatkan juga bonus rollingan 0.3% dan refferal 10%

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih