Monday, September 11, 2017

TIPS GUNA UMPAN UDANG HIDUP DI KELONG POZI

kelong pelbagai spisis ikan
Aku nak bagi tau la rahsia yang aku duk simpan lama. Kalau aku pergi memancing di kelong Pozi biasanya aku bawa umpan udang hidup. Kalau aku mancing seorang pun aku prepare 100 ekor udang kecik. Tetapi.... tetapi ada masanya aku tak umpan udang pun pergi ke kelong Pozi. Tapi kalau nak bawa juga tak salah pun. 
Aku bawa umpan udang hidup ke kelong Pozi bermusim. Biasanya ikan yang masuk ke kelong Pozi bermusim mengikut spisis. Kenapa ada musim tertentu dan ikan tertentu masuk ke kelong Pozi? yang ni aku tak mau jawab lagi. Panjang lebar kalau nak terangkan pun. Aku cuma nak bagi tau kenapa aku bawa umpan udang hidup bermusim ke kelong Pozi? Jawapanya aku bawa umpan udang hidup ke kelong Pozi pada musim tertentu kerana pada musim tertentu ada ikan yang suka makan umpan udang hidup masuk area kelong Pozi.
simpan umpan dalam kolam
Aku nak bagitau sahaja pada musim dan bulan tertentu, ikan seperti bandang, ebek, daun baru, anak Gt dan gerung belang masuk ke kelong pozi. Semua ikan yang aku sebut di atas ni memang suka menyambar udang. Jadi rugilah kalau pada masa ni aku tak bawa umpan udang hidup. 
Macam mana aku nak tau bila ikan ni masuk kelong??? ini persoalan yang aku boleh jawab tapi mungkin tak tepat kerana aku sendiri masih samar-samar . Cara yang paling senang kalau nak tahu ikan ni dah masuk atau belum dengan cara rajin bertanya kepada pemancing lain. Tanyalah ikan apa yang naik, kal;au salah satu ikan yang disebut di atas tersenarai maknanya kemungkinan ikan sudah masuk. 
spisis ikan yang makan umpan udang hidup
Salah satu cara lagi dengan membuat anggaran tetapi kekadang tak tepat juga seperti tahun 2017, aku anggar ikan masuk bulan April tetapi bulan Julai baru ikan masuk. salah satu faktor anggaran aku tidak tepat kerana cuaca. itu salah satu sebab dan ada sebab lagui yang lain. nanti aku akan bincangkan perkara ini dengan lebih terperinci dalam bab lain. Biar aku kumpul maklumat dulu biar peratus kebenaran tu lebih tinggi. kalau salah nanti orang kata aku ni buka auta saja. Tak seronok juga sedangkan kita sekadar nak berkongsi pengetahuan sahaja.
 Nasihat aku, kalau dah bawa umpan hidup ni kena pandai berjimat cermat. Guna pada masa yang sesuai sahaja. kalau guna sesuka hati main cakuk saja, 500 ekor sorang pun tak cukup. Kira bagi makan ikan saja lah. Selamat mencuba dan buatlah sedikit kajian sendiri.

4 comments:

  1. Bosan tidak tahu mau mengerjakan apa pada saat santai, ayo segera uji keberuntungan kalian
    hanya di D*EW*A*P*K / pin bb D87604A1
    dengan hanya minimal deposit 10.000 kalian bisa memenangkan uang jutaan rupiah
    dapatkan juga bonus rollingan 0.3% dan refferal 10%

    ReplyDelete
  2. Ingin Dapat Jutaan Rupiah Setiap Harinya Dengan Mudah 🙂
    Gabung Sekarang Juga Dengan Situs Poker Online 100% Terpercaya 🙂 Cs Cantik Dan Ramah Siap Membantu 🙂

    Silahkan Kunjungi Link Kami : legendaq(dot)info
    Tunggu Apa Lagi Guyss...!!!!
    Gabung Sekarang Juga ^^

    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
    - Wa : +62 821-6857-1911
    - Line : Legendaqq
    - Twitter : @JessicawijayaL

    Link alternatif :
    - www.legendaq(dot)info
    - www.legendaq(dot)org
    - www.legenda88(dot)com

    #legendaqq #rajaqq #indoqq #dewapoker #dewaqq #asikqq #ituqq #ahliqq #maindomino99 #aslidomino #ratuqq #bandarq #aduq #domino99 #corona #judiuangasli #perangbaccarat #bandarpoker #capsasusun #bandarqonline #sakong #bandar66 #akunpro #withdraw

    ReplyDelete
  3. JUTAWAN SEGERA POK NIK KELATE https://bit.ly/3rmk2vz

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih