Tuesday, March 4, 2014

PESTA EBEK DAN BANDANG 2014 DI KELONG POZI

kelong pelbagai spisis ikan
Ini merupakan tahun ke - 3 ikan bandang menggempur di kelong Pozi. Maksud saya ikan dah mula masuk ke kelong Pozi lagi untuk tahun 2014. Bagi sesiapa yang nak dapatkan lesen ikan bandang boleh la singgah di Kelong Pozi terutama semasa air berarus menyorong besar. Jangan lupaaa.. jangan lupa bawa lebih umpan udang hidup sekurang2nya 30 seekor untuk seorang. 
Kebiasaanya, selain ikan bandang ikan ebek dan daun baru turut serta dalam pesta makan di kelong pozi. Malah, dalam banyak2 ikan bandang dan ebek kekadang terselit juga ikan GT dan juga Gerung Belang. Penanda awal yang saya tahu apabila joran Rizal yang bertali sulam 80 lb habis ditarik keluar pada pertengahn bulan feb 2014.
1 mac 2014
Aku nak ingatkan pemancing jika nak mengail ebek, bandang dan daun baru di kelong Pozi agar menggunakan perambut maksima 40 lb jenis halus dan mata kail berkualiti saiz gelama sahaja. Selamat mencuba.. oopppp. lupa nak bagitau pulak. Aku jangkakan pesta ni mungkin berakhir pada bulan Mei berdasarkan jadual2 ikan tahun lepas. kalau tersalah kiraan tu jangan la nak salahkan aku plak.. aku ni cuma peramal sahaja.















bandang, ebek, daun baru, tamok dan jejulung

daun baru saiz pingggan jadi taruhan

6 comments:

  1. xkua pon cite pakai tangguk .. hehe...

    ReplyDelete
  2. alamak .. dah terbagitau.. haha..

    ReplyDelete
  3. pingan dan periuk cukup ke atas kelong tu? air ok ke? sb hari tu pegi air xde.... periuk xde...pinggan xde...cawan xde . zero.....
    team KOTA DAMANSARA

    ReplyDelete
  4. PINGGAN MANGKUK.. ELOK SEDIAKAN SENDIRI.. TIADA JAMINAN

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih