Tuesday, July 25, 2017

SIAKAP JETI POZI

Pada bulan Ramadhan 2017 ni aku kurang aktiviti ke laut. Pergi balik layan patin sungai Langat saja. Nak jadi cerita, kalau gian ke laut dah mari. apa saja halangan pun aku redah saja.
Pada malam tu, aku pergi cari umpan udang hidup dalam jaring belat di Kampung Indah Kuala Langat. Dapat banyak juga umpan udang hidup. Banyak yang bersaiz umpan saja tapi tak kurang juga udang bersaiz lauk yang aku dapat.
Aku bergerak ke jeti Pozi bersama kawan baru iaitu Im. Kami gerak selepas solat subuh, kira awal la aku gerak sebab tak tidur selepas sahur. Kalau tidur selepas sahur alamat ke laut la tak dapat pergi mancing. Aku sampai jeti Pozi pun dah cerah tapi suasana sunyi mungkin kerana bulan Ramadhan, orang tak keluar memancing. Air sungai nampaknya sudah penuh tepu dan arus pula bergerak perlahan patah balik ke laut. Tandanya arus baru start surut.
Air sungai pula memang jernih berbeza daripada hari kebiasaan mungkin cuaca panas sudah seminggu. Kompom air sungai masin macam air laut. Di tengah sungai kelihatan percikan halus anak tamban gemercik melarikan diri dari disambar sang pemangsa.
Apa lagi, aku terus suruh Im pasang joran dengan segera. Kami pasang dua batang joran sahaja. Sebatang joran aku dan sebatang lagi joran Im. Joran Im pun aku yang lontar. Selepas lontar umpan joran Im aku terus sandar pada pagar jeti lalu pergi. Manakala Im pula. melihat jorannya sudah dilontar dia terus bergerak ke jorannya. Sesampai saja dia dekat joran, terus saja dapat satu strike yang ganas. Im terus saja sambut joran dan membuat beberapa kali sentakan namun tali dalam kekili terus bergerak keluar menuju ke tengah sungai. tetiba, pang... putus di tengah. Aduh, memang panas betul. Kenapa tali utama putus di tengah. Mungkin kecuaian jaga tali inilah akibatnya. Menyesal kemudian tiada gunanya.
Melihat joran Im dah putus, aku pun berbalik kepada joran aku yang senyap saja dari tadi. Aku lihat tali utama tetap tak bergerak tetapi yang peliknya tali utama tak hanyut walaupun arus makin laju. Aku pun saja gatal tangan mengarau kekili tetapi terasa berat pula. Eh... ada ikan pula hujung mata kail joran aku ni. Eh.. siakap pula tu tetapi yang hairannya siakap tu senang saja dikarau naik tanpa melawan. Mungkin ikan siakap ni dah lama kena mata kail tetapi tak sedar.
Semasa arus bergerak makin laju, kami pun bersiap untuk melunaskan satu lagi misi. Misi utama yang menjadi agenda 

1 comment:

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih