Sunday, August 6, 2017

LEPAS TALANG. TALANG LAGI DI KELONG MAMUD

kalau musim talang, hasil sebegini biasa saja di kelong mamud
Macam biasa kalau dah musim talang aku buru talang. Gred ikan jangan dikira sangat tapi strike talang tu yang penting. Best juga la kalau melauyan talang di kelong Mamud. Kalau nak best lagi guna saja set yang ringan dengan 'main line' tak lebih 10 lb. Mau mencicit sistem tegangan kalau nak daratkan talang dengan dengan 'main line' macam ni. 
Ada orang tak minat layan talang ni kerana mudah sangat katanya. Lantak korang lah, korang nak cari yang susah. Bagi aku dapat tarik ikan memang best sangat. Lupa la sekejap anak bini kat rumah kalau dapat tarik ikan. 
Tahun 2017 musim panas agak lewat berbanding tahun2 yang lepas. Jadi kemuncak talang banyak pada bulan Ramadhan. Lepas raya hujan masih kurang turun. Anak tamban kecil pula banyak pada tahun ini. Apalagi, memang pesta talang telah bermula lagi. 
Macam biasa, sehari dua arus mati, waktu yang sesuai memburu talang di kelong Mamud. Masa ni, arus berkembang pasang agak lewat dan penuh lebih kurang pukul 10pagi ke atas. Kalau talang dah masuk, memang berlari aku menarik ikan dan menukar umpan. Kekadang tak sempat sentak joran ikan pun terlepas. Siapa nak cuba pergilah. Tapi biasanya pada musim ikan begini ramai pemancing yang datang. Otai-otai kelong awal lagi dah booking kelong. ramai juga yang berweekend kat atas kelong setiap minggu.

3 comments:

  1. keep sharing bang. aku suka bc. bari terjebak hobi ni. nak ikat perambut pun terkial2

    ReplyDelete
  2. keep sharing brother.
    org baru, nk ikat perambut lun terkial2

    ReplyDelete
  3. Bosan tidak tahu mau mengerjakan apa pada saat santai, ayo segera uji keberuntungan kalian
    hanya di D*EW*A*P*K / pin bb D87604A1
    dengan hanya minimal deposit 10.000 kalian bisa memenangkan uang jutaan rupiah
    dapatkan juga bonus rollingan 0.3% dan refferal 10%

    ReplyDelete

AKU SEORANG PEMANCING

My photo
sepang, selangor, Malaysia
Selain memancing, aku juga berminat dengan aktiviti ronda-ronda mengembara. Dengan itu, selain cerita memancing aku juga boleh menulis cerita-cerita perjalanan pengembaraanku.

SECUBIT UMPAN

Terima kasih kerana sudi membaca. Jadilah rakanku Terima kasih